Šā gada janvārī BALTS svin savu 27. dzimšanas dienu – nozīmīgu pieturas punktu uzņēmuma vēsturē. Šo gadu laikā ir piedzīvots daudz – gan izaicinājumi, gan panākumi, kas veidojuši uzņēmuma stabilo pamatu izaugsmei un skaidru vīziju nākotnei. 27 gadi ir ilgs ceļš, un, ja uzņēmumu salīdzinātu ar cilvēku, tas būtu dzīves posms, kurā joprojām acīs mirdz jaunības aizrautība un entuziasms, bet pieredze palīdz pieņemt pārdomātākus un tālredzīgākus lēmumus. Šī kombinācija ļauj uzņēmumam BALTS turpināt augt un attīstīties, saglabājot uzticību kvalitātei un inovācijām. Uzņēmuma vadītāja Evelīna Legzdiņa ir šī rūpīgi izveidotā mehānisma sirds un dzinējspēks. Saruna ar viņu atklāj ne tikai uzņēmuma unikālo redzējumu un vērtības, bet arī sniedz ieskatu tā nākotnes plānos. BALTS ir piemērs tam, kā ar apņēmību, komandas darbu un radošu pieeju iespējams veidot ilgtspējīgu uzņēmumu, kas iedvesmo klientus ne tikai Latvijā, bet arī ārpus mūsu valsts robežām.
Kāds ir BALTS stāsts?
Uzņēmuma stāsts aizsākās deviņdesmitajos gados, kad, aizgūstot ideju starptautiskajā vidē, uzņēmējs Valdis Ošiņš iniciēja plānotāju izdošanu Latvijā. No tā ar laiku izauga zināmais zīmols “Eko kalendāri”. Un BALTA eko kļuva par lielāko kalendāru, plānotāju un piezīmju grāmatu izdevniecību Latvijā. 2005. gadā BALTA eko kļuva par Jelgavas tipogrāfijas meitas uzņēmumu, un tas ļāva plānotāju, kalendāru un piezīmju grāmatu ražošanu pārcelt uz Latviju. Mēs lepojamies ar to, ka visi mūsu produkti ir 100% ražoti Latvijā. Pirms tam ražojām produktus citur Eiropā – Itālijā, Vācijā, Zviedrijā.
Pieņemot lēmumu par paplašināšanos un iziešanu starptautiskajā tirgū, kļuva skaidrs, ka arī uzņēmuma zīmolam jāattīstās. Esošais nosaukums “eko” bija ne tikai zīme kvalitātei, bet arī akronīms, kas atspoguļoja uzņēmuma pamatvērtības – ekonomiski, kvalitatīvi, organizējoši –, tomēr, laikam ejot, burtu kombinācija “eko” starptautiskajā tirgū asociējās ar ekoloģiju un ekoloģiskiem produktiem, tādēļ bija nepieciešams mainīt nosaukumu, noteikt skaidras vizuālās un komunikācijas vadlīnijas, vienlaikus saglabājot vērtības, kas iestājas par kvalitāti un rokrakstīšanas kultūras veicināšanu un saglabāšanu. Sešus mēnešus tika analizētas dažādas idejas un izvērtētas iespējas, līdz tika radīts zīmola nosaukums BALTS. Kāpēc BALTS? Pirmkārt, šis vārds ir balstīts vēsturiskajā nosaukumā BALTA eko un bijis klātesošs jau no pirmsākumiem. Ar cieņu pret vēsturi un to, kas ir mūsu saknes. Otrkārt, tas atspoguļo mūsu būtību – no baltas lapas mēs ik dienu radām kaut ko jaunu, kļūstot par sākuma punktu mūsu klientu radošajai attīstībai. Treškārt, “balts” apzīmē Baltijas reģionu, mūsu saknes un lepnumu par to, ka nākam no mazas, bet spēcīgas tautas, kas drosmīgi iet tālāk un pierāda pasaulei – Latvija var! Zīmola maiņa bija pirmais solis ceļā uz nopietno pieteikumu iziešanai starptautiskajā tirgū, bet tās nebūt nav vienīgās pārmaiņas, ko esam veikuši šo gadu laikā. Uzņēmumā nemitīgi notiek attīstība un pārmaiņas – pēdējo sešu gadu laikā esam daudz strādājuši arī pie jaunu produktu izstrādes, iekšējo procesu un digitālās attīstības, izstrādājot e-komercijas platformas gan privātpersonām, gan juridiskajām personām, pastāvīgi uzlabojot iekšējās IT sistēmas, lai darbi tiktu paveikti efektīvāk un vienkāršāk, kā arī mēs taptu pieejamāki saviem klientiem. Esmu gandarīta par to, kas ir paveikts, un lepojos ar kolēģu ieguldījumu šajā attīstībā.
Vai atceries savu pirmo darba dienu kā BALTS vadītāja?
Pirms kļuvu par BALTA eko vadītāju, es jau kādu gadu biju ikdienā ciešā sadarbībā ar komandu mārketinga jautājumos. Pārzināju arī procesus. Man bija skaidra vīzija par uzņēmuma attīstību, ko es arī prezentēju kolēģiem. Uzskatu, ka ļoti svarīgi ir tas, ka visa komanda lūkojas un dodas vienā virzienā. Tieši komandas darbs ir svarīgākais vienotā uzņēmuma virzības kursā, jo mums visiem ir jāstrādā kā kopīgam mehānismam, kas saslēdzas kopā un harmoniski griežas vienā ritmā. Uzņēmums ir kā dzīvs organisms, kur katrs kolēģis ir unikāla pievienotā vērtība kopējā bildē un veido grupas dinamiku. Ļoti svarīgi ir ieklausīties vienam otrā un rast sadarbības sinerģiju, lai kopā varam virzīties uz priekšu.
Būt daļai no kā lielāka!
BALTS ne tikai rada savus produktus, bet palīdz klientiem radīt savus zīmolus. Vairāki starptautiski sadarbības partneri ražo sava zīmola produktus pie mums, kopīgi ar mūsu komandu izstrādājot katru produktu no nulles. Ir liels gandarījums būt daļai no šī progresa, un šajā sadarbībā liela vērtība ir mūsu zinošie darbinieki. Ir kolēģi, kas uzņēmumā strādā gandrīz no pašiem pirmsākumiem, viņu iegūtā pieredze un zināšanas poligrāfijas jomā ir nenovērtējamas. Agrāk uzņēmuma struktūrvienības bija sadrumstalotas pa vairākām vietām, bet šobrīd mēs visi atrodamies Jelgavā, un arī šis ir viens no faktoriem, kas ļauj mums strādāt efektīvāk, jo mēs ne tikai esam visi kopā kā komanda, bet esam tuvāk tipogrāfijai un redzam, kā top mūsu produkti, kas palīdz mums veidot ciešāku komunikāciju ar klientiem, daloties ar to, kādā tapšanas statusā projekts atrodas. To klienti ļoti novērtē un tādēļ mums uzticas. Liels prieks, ka mūsu darbu novērtē gan klienti un sadarbības partneri, gan arī konkurenti, no kuriem arī gadās saņemt komplimentus par saražotās produkcijas kvalitāti. Tādos brīžos ir liels gandarījums, ka mūsu centieni ir bijuši tā vērti.
Mūsu stāsts nav tikai par produktu
Ikviens BALTS komandā zina, ka šis stāsts nav tikai par produktu ražošanu un tirgošanu. Tas ir zinātniski pierādīts, kā arī mēs paši ticam tam, ka rakstīšanai ar roku ir gan terapeitisks, gan attīstošs raksturs. Un tieši šī perspektīva piešķir papildu jēgu mūsu darbam. Ir daudz pētījumu, kas pierāda, ka rakstīšana ar roku palīdz sakārtot domas, emocionālo pasauli, uzlabot atmiņu un līdzsvarot cilvēku. Uzliekot savas domas un jūtas uz papīra, mēs tās strukturizējam. Šobrīd sadarbībā ar sociālās pediatrijas sistēmas speciālistiem esam radījuši speciālas darba burtnīcas, kas ir paredzētas bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, lai palīdzētu veiksmīgāk apgūt rakstītprasmi. Šīs darba burtnīcas palīdz apgūt rakstītprasmi un vieglāk iekļauties sabiedrībā, jo rakstītprasme ir vitāli svarīga prasme, lai mācītos, strādātu un socializētos. Esam pateicīgi, ka varam radīt jēgpilnus rīkus, kas ir kā atbalsts un var palīdzēt uzlabot dzīves kvalitāti.
Ar cieņu pret sevi un gala lietotāju
Es lepojos, ka mūsu komandā strādā ļoti radoši cilvēki, kas vēlas radīt ko skaistu, bet vienlaicīgi arī funkcionālu un kvalitatīvu. Katrs kolekcijas produkts tiek radīts ar domu, kā tas tiks lietots, kā izskatīsies veikalu plauktos un uz klienta galda vai grāmatplauktā. Katrs produkts tiek radīts kā unikāls mākslas darbs, un tajā brīdī, kad saņemam komplimentus par mūsu produktu dizainu vai kvalitāti, esam ļoti iedvesmoti turpināt iet iesākto ceļu! Bieži vien pašiem ir visgrūtāk novērtēt sevi un palielīt savu darbu, jo šķiet – ko tad mēs, mazs uzņēmums no nelielas pilsētas varam paveikt, salīdzinot ar lieliem starptautiskiem uzņēmumiem. Tādēļ es cenšos iedvesmot komandu sapņot lielus sapņus un noticēt tam, ka esam pasaules līmeņa zīmols.
Kādu Tu redzi BALTS pēc gadiem pieciem, desmit, divdesmit?
Mums ir gan ambīcijas, gan degsme, gan arī mērķi un vīzijas, lai attīstītu jaunus produktus un biznesa virzienus. Uzņēmums ir pārdzīvojis divas globālas krīzes – ekonomisko krīzi 2009. gadā un Covid-19 pandēmiju, un abi šie notikumi bija turbulences punkti uzņēmuma attīstībā, tādēļ mēs esam lepni, ka šajos, šķietami kritiskajos, brīžos uzņēmumā tika pieņemti pareizie lēmumi, lai no krīzes mēs izietu ārā vēl spēcīgāki. Visi baidās no krīzēm, bet krīzes ļauj pārvērtēt esošo sistēmu un ir pamats turpmākai izaugsmei. Spēja reaģēt krīzes situācijās, kā arī radošums apvienojumā ar jaunām tehnoloģijām ļaus mums arī turpmāk radīt jaunus, jēgpilnus produktus.
Lai arī daudzi runā par to, ka digitālā vide izkonkurēs drukātos produktus un rakstīšanu ar roku, tomēr tendences rāda, ka cilvēki atgriežas pie patiesām vērtībām, tostarp pie papīra. Protams, ir darbi, kurus paveikt daudz ērtāk ir digitāli, bet vienlaicīgi tehnoloģijas rada steigas sajūtu, saspringumu un trauksmi, bet papīrs ļauj līdzsvarot mūsu ikdienu. Papīrs palīdz sastrukturizēt ikdienas haosu, nedaudz iepauzēt, nospraust mērķus un novilkt robežas, izteikt savas sajūtas krāsās un formās, tādēļ mēs ticam, ka arī nākotnē cilvēki turpinās izvēlēties sevi un papīrlietas kā rīkus savas labbūtības veicināšanai.
Ko Tu vēlētos novēlēt saviem kolēģiem, klientiem, sadarbības partneriem?
Kā reiz teica Rainis: „Pastāvēs, kas pārvērtīsies!” Tādēļ es novēlu, lai vienmēr acis deg par to, ko darām, lai mums visiem kopā ir interesanti strādāt un lai katru dienu mēs esam savas labākās versijas! Sapņojiet lielus sapņus, esiet ziņkārīgi, nebaidieties no šķietami trakām idejām, neietām takām, un lai notiek lielas lietas!